Historia i Kultura Łódź

Edukacja – ejakulacja (sponsorowana)

Aleksander Wielki lubił gejowskie gierki” – wiedzieliście? Bardzo możliwe, że dowiedzą się tego również uczniowie tych gimnazjów, do których zawita Fundacja SPUNK. Tak wygląda „edukacja” w barwach tęczy. Kanon lektur? „Wielka Księga Cipek”. Rodzice, szykujcie wyprawkę! Kto już po inicjacji seksualnej – ręka do góry! Lekcja nr 1: „Jakie istnieją orientacje? Nieheteroseksualność – fakty i mity.”1

Na czele tegorocznego łódzkiego Marszu Równości, z tęczową flagą w ręku dumnie kroczył Damian Graczyk – aktywista LGBT, prezes Fabryki Równości współpracującej z Fundacją Nowoczesnej Edukacji SPUNK. Jest to instytucja organizująca zajęcia tzw. „edukacji seksualnej” skierowanej do młodzieży szkolnej. Graczyk zagrzewał do walki o prawo do adopcji dzieci przez pary homoseksualne i wykrzykiwał do przechodniów „homofobia – to się leczy!”. Tuż obok, w sukience, starannym makijażu i na obcasach dziarsko maszerował Michał Gauza z łódzkiej Krytyki Politycznej. Ktoś inny niósł transparent z hasłami „GENDER FOREVER”, „Tadeusz GEJ-Boy-Żeleński”, „Aleksander Wielki lubił gejowskie gierki”. Tęczową chorągiewką wymachiwał także wiceprezydent Łodzi, Tomasz Trela (SLD).

SPUNK 1
Kliknij aby powiekszyć

Kilka dni przed Marszem, 17 kwietnia b.r. Fundacja SPUNK po raz kolejny zwyciężyła w konkursie przeprowadzonym przez Urząd Miasta Łodzi – do wygrania możliwość przeprowadzenia zajęć w wybranych łódzkich gimnazjach oraz pula 100 tys. złotych z budżetu miasta. Fundacja SPUNK otrzymała „jedynie” 36 576 zł, choć ubiegała się o pełną kwotę. Drugą wyłonioną w konkursie instytucją została Fundacja Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, która uzyskała więcej punktów niż SPUNK.

Do konkursu zgłosiło się pięć organizacji: Stowarzyszenie Pomocy Psychologicznej NADZIEJA, Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomocy SŁYSZĘ SERCE, Związek Harcerstwa Polskiego Hufiec Łódź-Bałuty, Fundacja Instytut Profilaktyki Zintegrowanej oraz Fundacja SPUNK. Dwie zwycięskie organizacje poprowadzą zajęcia dla młodzieży w zakresie „świadomego rodzicielstwa oraz profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową”. SPUNK będzie prowadzić zajęcia w 20-osobowych grupach warsztatowych. Lekcje mają potrwać do połowy grudnia 2015 roku i kierowane będą do gimnazjalistów. Jak mówi Małgorzata Lusar, z Fundacji Rzecznik Praw Rodziców, „edukacja seksualna wchodzi do szkół tylnymi drzwiami. Zgłaszają się grupy edukatorów seksualnych z organizacji takich jak Ponton, Spunk, czy Nawigator i oferują zajęcia, które często mają niepozorne nazwy. Przykłady? Profilaktyka zakażeń wirusem HIV, profilaktyka prozdrowotna czy nawet wychowanie do życia w rodzinie”. Tyle, że o rodzinie nie ma mowy.

W toku konkursu oceniano program i kwalifikacje kadry, kalkulację kosztów, wkład własny oraz dotychczasową współpracę z Urzędem Miasta. Ostatnie kryterium może być barierą dla nowych organizacji, których program mógłby być o wiele bardziej atrakcyjny. Szczególnie, że – zdaniem niektórych – jakość programu Fundacji SPUNK pozostawia wiele do życzenia. Dr. hab. n. med. Jacek Golański – specjalista w dziedzinie biologii medycznej z łódzkiego Uniwersytetu Medycznego – zwrócił uwagę na wątpliwą fachowość przygotowania programu, który powinien przecież łączyć w sobie takie nauki jak np. psychologia, biologia czy seksuologia. Tymczasem, jak sami przyznają, przedstawiciele SPUNK posiadają „wykształcenie humanistyczne” – dziedziną Aleksandry Dulas, prezes Fundacji i autorki jej programu edukacyjnego, jest socjologia. Druga z autorek programu, wiceprezes Fundacji Anna Jurek, jest absolwentką Instytutu Filozoficznego UŁ. Wśród działaczy Fundacji znalazła się „antropolożka”, historyk sztuki i kulturoznawca oraz… fizyk polimerów. Czy posiadają oni dostateczne kompetencje, by mówić dzieciom o psychologicznych aspektach dojrzewania, antykoncepcji, ciąży [Jak dochodzi do zapłodnienia. „Jestem w ciąży” – i co dalej? Do kogo warto się zwrócić w takiej sytuacji, kogo poprosić o wsparcie i pomoc?], czy o aspektach prawnych „zachowań o charakterze seksualnym”?

Szkoła powinna być miejscem bezpiecznym dla wszystkich, niezależnie od przekonań uczniów oraz ich rodziców. Taka „równościowa edukacja” w efekcie dzieli uczniów na równych i równiejszych. Nie uznajesz kobiety z brodą za alternatywną formę kobiecości? Nie chcesz, by osoby homoseksualne wychowywały dzieci? „Pała” z tolerancji! – musisz nadrobić zaległości. Zdarzały się przypadki, gdy przedstawiciele SPUNK wyrzucali uczniów ze swoich zajęć.

Pamiętajmy, że udział dziecka w takich zajęciach wymaga pisemnej zgody rodziców. Co więcej, każda lekcja prowadzona w szkole przez osoby z zewnątrz musi mieć akceptację rady rodziców, o czym mówi art. 56 Ustawy o systemie oświaty. Najważniejsze będzie zaangażowanie rodziców w życie szkoły oraz rozmowa nie tylko z pedagogami, lecz przede wszystkim z dzieckiem – zanim syn zapyta, czy może chodzić w sukienkach. Dziecko powinno móc liczyć przede wszystkim na swoich rodziców i opiekunów – nie na socjolożki ze SPUNK.

Marta Niemczyk

1„Profilaktyka ciąż wśród nastolatek, chorób przenoszonych drogą płciową, w tym profilaktyka HIV” Program zajęć, Aleksandra Dulas, Anna Jurek, Fundacja Nowoczesnej Edukacji SPUNK, http://fabrykarownosci.com/wptest/ dost. 30.09.2015

Please follow and like us:
Animated Social Media Icons by Acurax Wordpress Development Company