Publicystyka

Fanatyk – morderca – kreowanie świata religijnego w grach komputerowych

Grając sobie w Rise of the Tomb Raider, naszła mnie refleksja jak bardzo świat rozrywki komputerowej jest przesiąknięty socjotechniką. Poczynając od wszystkich Asasynów, przez Wiedźmina po przygodówki mamy do czynienia z bardzo inteligentnymi przekazami podprogowymi dotyczącymi religijności, przedstawiając ją (z każdej strony) w świetle fanatycznym, złym, machiawelicznym.


Producenci wykorzystują do tego bez żenady całą kulturowość chrześcijańską, posługując się sztuką bizantyjską, przekazami, oryginalnym pismem świętych ksiąg, architekturą itd. W tej całej otoczce ukradzionej dwutysiącletniej kulturze religii chrześcijańskiej wypacza się całkowicie i spłyca do granic absurdu jej bazę teologiczną. Niby wykreowano na potrzeby fabuły jakiegoś tam proroka nieobecnego nigdy w historii i pozornie nie da się go połączyć z żadną istniejącą religią ale wykorzystuje się do tego kreowania namacalną i dobrze znaną wszystkim konstrukcję wiary.

Kiedy takie Julki czy Juliany widzą, że: ,,o grupka ludzi będzie walczyć z grzechem i mordują w imię tego”, przy zerowej wiedzy na temat wiary, to co może z tego bigosu indolencyjnego powstać? No to, że ludzie broniący dzieci nienarodzonych chcą w imię Boga stworzyć kobietom piekło na ziemi – czyż nie o to chodzi tym zwyrodniałym fanatykom ,,wyimaginowanego bożka”?

Byłoby to może dobrym asumptem do dyskusji nad SEKTAMI i rzeczywistą HEREZJĄ, która często chce się podpinać pod prawdziwą i kanoniczną religię, zaburzając obraz całej wiary, sprowadzając ją do powierzchownych podpunktów i sloganów. Mieszając niekiedy do racjonalnego i historycznego charakteru religii, odchyły i szaleństwo (zwane dzisiaj ,,szuryzmem”)
Takich głębokich założeń chyba jednak nie można przypisywać twórcom gier, bo jednak sięgają po nie w dużej mierze dzieciaki nie mające ukształtowanego i rozszerzonego poglądu na zagadnienia teologiczne.

Uważam, że dzięki grom dzieciaki mogą nauczyć się innych pożytecznych rzeczy, ciekawe są produkcje w których jesteśmy niejako ZMUSZANI do podejmowania moralnych wyborów. Niestety często ten wybór, wg kreatorów fabuły po stokroć słuszny – nas skłania do odrzucenia systemu wartości, który w grze został spaczony i przedstawiony jako ,,ten zły”.




M.G

Social Media Icons Powered by Acurax Web Design Company