Historia i Kultura Publicystyka

Filip Dzieciątkowski: Ruch i zdrowie w czasie kwarantanny

Przyszło nam funkcjonować w czasach trudnych, które uniemożliwiają nam wiele codziennych czynności, jakie na co dzień wykonywaliśmy. Czy były to dłuższe spacery ze znajomymi, czy wspólne spotkania w plenerze, przyszedł okres, gdzie trzeba odłożyć przyjemności i pomóc w walce z zagrożeniem epidemiologicznym, osobom do tego wykwalifikowanym tzn. Lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym itd. Najprostszym i zarazem najlepszym sposobem, będzie po prostu zostanie w domu. Jako Młodzież Wszechpolska przeprowadziliśmy kampanię społeczną #zostajęwdomu. Akcja miała uświadomić zwłaszcza mniej odpowiedzialnym osobom, że nie warto jest ryzykować zdrowie swoje i swoich rówieśników. Siedząc w domu, wachlarz naszych możliwości wcale się nie zmniejsza. Możemy pobudzać swoje zainteresowania intelektualne, na przykład czytanie książek, na które wcześniej nie mieliśmy czasu, czy popróbować sił w publicystyce. Jednak musimy pamiętać, że równie ważne jest nasze zdrowie. Jak możemy utrzymywać zdrowy tryb życia w takim czasie? Przecież, nie możemy wyjść na dwór pobiegać czy pospacerować. Istnieje duża gama ćwiczeń jakie możemy wykonywać w domu, które poprawią nasz stan psychiczny jak i fizyczny podczas spędzania czasu w domu. Przedstawię teraz zalecenia, jakie możemy stosować, żeby poprawić swoje samopoczucie, które przełoży się na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia.

Nie muszę przypominać, że sen jest czynnością bardzo ważną dla naszego życia. Spanie od 6 do 9 godzin, zdecydowanie przełoży się na nasz dzień i zdrowie. Przed pójściem spać, zamiast przeglądać media społecznościowe, weźmy do poczytania jakąś książkę. Wpłynie to lepiej nasze zdrowie psychiczne i wypoczęcie. Ważne są też czynności, które zrobimy rano. Polecam wstać te półgodziny wcześniej i zacząć od rozciągania. Rozciąganie zaczynamy od dalszych partii ciała.

Pobudzi i rozgrzeje to górne części ciała, co przełoży się na efektywniejsze wykonywanie ćwiczeń, które opiszę później. Następnie przechodzimy do mięśni brzucha. Nie raz wykonując cięższe prace, mogliśmy napotkać bóle w okolicach brzucha. Było to spowodowane najprawdopodobniej słabo rozciągniętymi mięśniami brzucha. Dlatego są one niezmiernie ważne, tym bardziej, jeśli jesteśmy na co dzień skazani na pracę siłową.

I tym sposobem przechodzimy do nóg. Rozciąganie nóg jest o tyle ważne, że to właśnie one odpowiadają za nasze codzienne funkcjonowanie. Nie raz po dłuższym spacerze czy wycieczce w góry odczuwaliśmy ogromny ból mięśni kończyn dolnych. Mięśnie kończyn dolnych należy rozciągać poprzez ćwiczenia w rozkroku, wykroku bądź wypadzie. Jeśli ktoś posiada gumę gimnastyczną, jak najbardziej może jej użyć (jeśli nie, można zastąpić gumę pasem do spodni). Pomaga to w lepszej regeneracji mięśni, a także neutralizuje ból związany z ciągłym ruchem.

Warto rozplanować sobie czas na wieczór. Można wtedy porobić dużo ciekawych ćwiczeń, które przełożą się na nasz sen i sylwetkę. Dwoma najpopularniejszymi ćwiczeniami są pompki i brzuszki. Pompki pomogą wzmocnić ręce, a brzuszki brzuch. Jednak to nie są jedyne ćwiczenia. Na mięśnie nóg świetnie wchodzą przysiady i wypady. Przysiady najlepiej robić z kijem od szczotki ułożonych jak na zdjęciu poniżej.

Teraz częstotliwość. Żeby notować ciągły progres i przyjemność z ćwiczeń, powinno się stopniowo zwiększać ilość serii i powtórzeń. Zalecam zacząć od jednej serii każdego ćwiczenia po 30 sekund i codziennie dokładać sobie jedną serię aż do 6 serii. Żeby jednak wyniki było widać, ćwiczenia trzeba powtarzać codziennie. Pamiętajmy, że pierwsze poprawy zaczniemy dostrzegać dopiero po 3-4 dniach od rozpoczęcia.

W takich dniach jak te, póki mamy czas na to, warto wziąć się za siebie i popracować trochę nad sobą, aż wejdzie nam to w nawyk, a efekty będą zadowalające!

Zostańcie z Bogiem,
Filip Dzieciątkowski

1 KOMENTARZ

Komentarze są wyłączone.

Plugin for Social Media by Acurax Wordpress Design Studio