Województwo

Łódź będzie miała swój „ring drogowy”

W ostatnich dnia w mediach ponownie pojawił się temat drogi ekspresowej S14, czyli przyszłej zachodniej obwodnicy Łodzi, która będzie miała ogromne znaczenie również dla miast ościennych tj. Pabianice, Konstantynów Łódzki, Aleksandrów Łódzki czy Zgierz. Powstanie tej drogi jest niezwykle ważnym aspektem dla całej Aglomeracji Łódzkiej, bo pozwoliłoby to na odciążenie z ruchu tranzytowego największego skupiska ludności w naszym województwie oraz z całą pewnością podniosłaby atrakcyjność inwestycyjną terenów przyległych do trasy jej przebiegu.

Droga S14 jest ostatnim brakującym ogniwem do stworzenia tzw. ringu drogowego wokół Łodzi, nasze miasto stałoby się pierwszym w kraju dużym miastem, które posiadałoby tak komfortowe położenie między autostradami i drogami ekspresowymi. Znaczenie ringu w pełni obrazuje zamieszczona poniżej ilustracja.

O powstaniu drogi ekspresowej S14 mówi się przynajmniej od kilkunastu lat. Pierwsze oficjalne działania mające na celu wybudowanie trasy miały miejsce w 2009 roku (wydanie decyzji środowiskowych dla odcinka  Szynkielew III – Dobroń). Do 2014 roku wybudowano łącznie 13,7 km trasy! Ten oszałamiający wynik realizacji inwestycji pokazuje, jak sprawnie w tym okresie były realizowane inwestycje o znaczeniu strategicznym dla głównych obszarów kraju. Centralna Polska jest przecież niezwykle ważnym miejscem dla całej infrastruktury transportowej w skali naszego kraju. Przypomnijmy, iż w latach 2007-2015 władzę w Polsce sprawowała Platforma Obywatelka, a w latach 2007-2011 ministrem infrastruktury był dobrze znany w Łodzi Cezary Grabarczyk.

Ten sam człowiek w tym roku wywołał wielkie larum w mediach wykorzystując „swoje dziecko” S14 do wywołania nagonki publicznej na partię obecnie sprawiającą władzę. Warto wspomnieć, ze Grabarczyk przez całe 8 lat sprawowania władzy przez PO nie potrafił wywalczyć skutecznego zrealizowania inwestycji o strategicznym znaczeniu dla jego rodzimego miasta.

Władze samorządowe, przez których teren planowany jest przebieg trasy S14, wystosowały oficjalnie zapytanie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w celu uzyskania informacji o terminie planowanej inwestycji. W poniedziałek 14 listopada wicepremier Piotr Gliński poinformował, że w listopadzie ogłoszony zostanie przetarg na realizację budowy około 30-kilkukilometrowego odcinka drogi S14, a 25 maja 2017 roku planowane jest podpisanie umowy. Inwestycja według planu powinna być zrealizowana w 2020 roku, a jej całkowity koszt wyniesie 1,79 mld zł. Według zapewnień medialnych wszelkie posiadłości prywatne leżące na trasie S14 należą już do majątku Skarbu Państwa.[1]

My, łodzianie, powinniśmy być spokojni o realizację strategicznej drogowej inwestycji dla Aglomeracji Łódzkiej. Bańka medialna propagująca zawieszenie budowy S14 pękła równie szybko, jak się pojawiła. Tego typu akcje propagandowe organizowane przez poprzednio rządzącą partię potrwają jeszcze prawdopodobnie do następnych wyborów samorządowych, możemy więc spodziewać się kolejnych przepychanek medialnych.

drogi

[1]http://budownictwo.wnp.pl/lodz-bedzie-pierwszym-miastem-z-pelna-obwodnica-rusza-ii-etap-przetargu-na-s14,285464_1_0_0.html

R.G

Floating Social Media Icons by Acurax Wordpress Designers